همشهری آنلاین: استرالیا به عنوان اولین کشور جهان در تلاش برای بهبود محیط زیست، استفاده از لامپ‌های معمولی را ممنوع می‌کند تا مصرف انرژی و تولید گازهای خانگی مهار شود.

اشپیگل آنلاین از سیدنی گزارش داد، مالکولم ترنبال، وزیر محیط زیست استرالیا اعلام کرد لامپ‌های معمولی در آینده با لامپ‌های کم‌مصرف جایگزین می‌شوند.
وی گفت، حتی یک گام کوچک هم می‌تواند تاثیرات بزرگی داشته باشد. زمانی که باقی جهان نیز از ما پیروی کند، صرفه‌جویی قابل توجهی در زمینه انرژی حاصل خواهد شد.
به گفته ترنبال، کنار گذاشتن مرحله‌ای استفاده از این لامپ‌ها نه تنها بر قبض برق خانوارها تاثیر می‌گذارد، بلکه از انتشار گازهای خانگی نیز در این کشور تا سال 2012 حدود چهار میلیون تن خواهد کاست.
بر اساس تازه‌ترین آمار و ارقام، در سال 2004 در استرالیا 565 میلیون تن دی‌اکسید کربن و دیگر گازهای مضر در هوا منتشر شده است.
جان هاوارد، نخست‌وزیر استرالیا نیز گفت که این طرح همه استرالیایی‌ها را قادر می‌سازد سهمی در حفاظت از محیط زیست داشته باشند. این سیاستمدار محافظه‌کار تصدیق کرد شیوه زندگی صنعتی عاملی برای گرم شدن زمین است. انتظار می‌رود حفظ محیط زیست در سال جاری میلادی یکی از مهم‌ترین موضوعات برای رقابت‌های انتخاباتی استرالیا باشد.
استرالیا همانند آمریکا جزو آن دسته از کشورهایی است که بنا به دلایل اقتصادی از پذیرفتن پروتکل حفظ محیط زیست کیوتو سر باز می‌زند. حافظان محیط زیست اعلام دولت محافظه‌کار را همانند قطره‌ای روی سنگ داغ توصیف و از آن انتقاد کرده‌‌اند. آنها خواستار آن شدند که به جای این حرکت، چارچوب هدفمند محکمی برای کاهش انتشار گازهای تعریف و مطابقت با انرژی‌های تجدیدپذیر پیگیری شود.
لامپ‌های معمولی سیم‌های گداخته از خود نور ساطع می‌کنند. بدین ترتیب طیف کمی از این گرما به نور تبدیل می‌شود. اشعه مادون قرمز این لامپ‌ها نیز قابل رویت نیست، اما گرما تولید می‌کند.
لامپ‌های کم مصرف در حالی که مصرف انرژی کمتری دارند، نور بیشتری ساطع می‌کنند. این لامپ‌ها با گاز و مواد فلئورسنت پر می‌شوند. طرح دولت استرالیا در همین حال استثناهایی را نیز پیش‌بینی کرده است، بدین ترتیب استفاده از لامپ‌های معمولی در فر مجاز خواهد بود.
کد خبر 16219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز